הוספה למועדפים | יצירת קשר | דף שער
ניטרו הבית של הספורטאים
השפעת שינויים בקצב הרכיבה בטריאתלון על יכולת הריצה העוקבת

מאת: ניר בדולח – מאמן טריאתלון, מוסמך במדעי הספורטM.P.E.

טריאתלון מורכב מ-3 מקצועות (שחיה, רכיבה וריצה) המבוצעים אחד אחרי השני ברצף, כאשר עייפות הנגרמת במסגרת מקצוע אחד, יכולה להשפיע על הביצועים של המקצוע העוקב. עייפות מצטברת זו רלוונטית בעיקר למעבר בין הרכיבה לריצה, בין היתר היות ומדובר בפעילות של פלג גוף תחתון בשני הענפים.


קצב הרכיבה בטריאתלון מושפע ממשתנים רבים ובכלל זה אופי מסלול הרכיבה (טכניות המסלול), תנאי מזג האוויר והרוח, היבטים טקטיים ורמת הכושר של המשתתפים ויכולת הרכיבה בדבוקה (דרפטינג) בתחרות. שינויי קצבים רבים מידי במהלך קטע הרכיבה עלולים לגרור בעקבותם עייפות מוגברת ולפגוע ביכולת הריצה של הטריאתלט.


במחקר שנערך באוניברסיטת קנברה שבאוסטרליה, בדקו החוקרים את השפעת אחידות קצב הרכיבה בטריאתלון על יכולת הריצה שלאחר מכן. במחקר השתתפו טרי אתלטים ברמה גבוה אך לא עילית (צח"מ ממוצע של 67 מ"ל/ק"ג/דק' ונפח שעות אימון שבועי של 15 שעות) המתמחים במרחק האולימפי, אשר ביצוע 3 מבדקים. במבדק הראשון ביצעו הטריאתלטים קטע רכיבה בן שעה (שדימה רכיבה של 40 ק"מ במסגרת התחרות) בו הם שמרו על הספק רכיבה קבוע שעמד על 65% מההספק האירובי המרבי ומיד לאחריו רצו 9.3 ק"מ בקצב עצמאי. במבדק השני ביצעו את אותו קטע רכיבה, אך הפעם תוך שינוי הספקי הרכיבה במהלך הקטע בטווח של 40-140% מההספק האירובי המירבי (תוך שההספק הממוצע במהלך הרכיבה עדיין עמד על 65% מההספק האירובי המירבי כפי שהיה במבדק הראשון) ולאחריו שוב קטע של 9.3 ק"מ בקצב עצמאי. במבדק השלישי ביצעו ריצה "נקיה" למרחק של 9.3 ק"מ ללא רכיבה לפניה.


תוצאות המחקר הראו שכאשר שמרו הטרי אתלטים על הספק קבוע במהלך קטע הרכיבה, יכולת הריצה שלהם הייתה טובה בכ-2% בהשוואה לפעם בה הם רכבו תוך שינויים מתמידים בהספק הרכיבה שלהם. כאשר ניתחו החוקרים את קצבי הריצה שלהם לאורך ה-9.3 ק"מ ריצה, גילו החוקרים שההבדל המרכזי בקצבים היה בחצי הראשון של הריצה, עדות לעייפות שנגרמה לטרי אתלטים בעקבות שינויי ההספק הרבים ברכיבה והזמן שלקח להם להתאושש מהם. כמו כן, נמצא כי כאשר שמרו הטרי אתלטים על הספק רכיבה קבוע, הם גם הצליחו לשמר קצב ריצה אחיד יותר במהלך קטע הריצה העוקב. יצוין, כי קצב הריצה ה"נקיה" היה מהיר יותר בכ-4-5% בהשוואה ל-2 הריצות העוקבות, ראיה לכך שהרכיבה בטריאתלון אכן פוגעת ביכולת הריצה שלאחריה.




מהיבט הרכיבה, שמירה על הספק אחיד לאורך קטע הרכיבה הוביל לעליה מתונה יותר ברמת חומצת החלב של הנבדקים בהשוואה למבדק בו הם רכבו בהספקים משתנים (ממוצע של 3.3 מילימול/ל' מול ממוצע של 8.2 מילימול/ל' בהתאמה). כמו כן, רמת המאמץ הסובייקטיבי (RPE) וקצב הלב היו נמוכים יותר כאשר הנבדקים רכבו בהספק קבוע בעיקר החצי השני של קטע הרכיבה.


לאור הממצאים, עדיף שטרי אתלטים ישמרו על הספק אחיד במהלך קטע הרכיבה על מנת למזער את העייפות הנגרמת כתוצאה מהרכיבה על יכולת הריצה. כמו כן, רוכבים חזקים יכולים להשתמש בטקטיקה של שינוי קצבים על מנת לעייף רוכבים חזקים פחות ולפגוע ביכולת הריצה שלהם.


מקור - 

 2013 Sep;8(5):502-9. Epub 2013 Jan 23.

Cycling attributes that enhance running performance after the cycle section in triathlon.



 
חדשות באתר
הרשמה לעדכונים במייל
כתבות אחרונות
לכל הכתבות...
מופעל באמצעות מגוון אפקט Nitro - הבית של הספורטאים